Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

موضوع: نقد آراء احمد کاتب

آیتم‌های جدیدی که با این موضوع ارسال شده‌اند به قرار زیر هستند.

<   123   >

اثبات تاریخی وجود امام زمان علیه‌السلام از راه بررسی منصب وکالت در عصر غیبت صغرا

آقای حسین قاضی‌خانی با انتشار مقاله‌ی «اثبات تاریخی وجود امام زمان علیه‌السلام از راه بررسی منصب وکالت در عصر غیبت صغرا» گامی دیگر در نقد تحقیقی آراء آقای احمد کاتب برداشته‌اند. در این مقاله آقای قاضی‌خانی، کوشیده شده است با بررسی منصب وکالت در عصر غیبت صغرا از راه شناخت وکلا و چگونگی فعالیت‌های آنان به اثبات وجود امام زمان علیه السلام از راه تاریخی و نه از راه‌های کلامی و حدیثی بپردازد.
در ابتدا ایشان در پی این مطالب است که آیا در منابع کهن شیعی اطلاعات تاریخی در مورد منصب وکالت در دوره‌ی غیبت صغرا به گونه‌ای که بتوان این منصب را تایید کرد وجود دارد؟ سپس با اثبات وجود این منصب در منابع کهن شیعی به بررسی واقعیت تاریخی آن پرداخته، آن‌گاه با کنار هم قرار دادن و تحلیل داده‌های تاریخی در پی اثبات وجود امام دوازدهم علیه‌السلام از طریق منصب وکالت برآمده است.
برای مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد تطور فکر شیعی» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۰۳ دی ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


او متولد شده است

یکی از شبهه‌های معروف مطرح شده در موضوع امام مهدی علیه‌السلام، مسئله‌ی تولد ایشان است. آقای احمد کاتب نیز در کتاب تطور فکر شیعی به این شبهه پرداخته است و آن را از دلایل وجود نداشتن امام زمان علیه‌السلام دانسته است.
آیت الله محمد باقر ایروانی در پاسخ به این شبهات مقاله‌ی «او متولد شده است» را در مجله‌ی انتظار موعود منتشر کرده‌اند. در این مقاله پس از طرح کامل شبهه، در طی چهار مقدمه‌ی «تواتر و احتمال»، «وثاقت و اعتبار راوی»، «قدر مشترک احادیث» و «اجتهاد در مقابل نص» روش‌های فهم صحت مطالب و گزارشات تاریخی - روایی را تبیین کرده‌اند. در ادامه ایشان هشت دلیل با توجه به این چهار قضیه اقامه کرده‌اند تا اثبات کنند تولد امام زمان علیه‌السلام امری قطعی است. فهرست این هشت دلیل عبارتند از:
1. احادیث عمومی (بیان سه حدیث به عنوان مثال)
2. اخبار خاص (ارجاع به بیش از 150 روایت کتاب کمال‌الدین و بیان 3 مورد از آنها)
3. دیده شدن آن حضرت
4. روشن بودن ولادت در میان شیعیان آن زمان
5. سفراء و توقیعات امام زمان علیه‌السلام
6. مراقبت دستگاه خلافت
7. اعتراف تاریخ نگاران و مورخان غیر شیعی
8. اتفاق شیعه
برای مطالعه‌ی این مقاله و محتوای مبسوط این 8 دلیل می‌توانید به بخش «نقد تطور فکر شیعی» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


پاسخ به دو شبهه مهم مهدویت

موسسه‌ی آموزشی پژوهشی بیان معرفت «پاسخ به دو شبهه مهم مهدویت» را در مقابله با اندیشه‌ی متجدد متفکران اهل سنت در تضعیف باورهای مهدوی در کتب‌شان مطرح کرده است. در این مقاله دو شبهه‌ی معروف یکی از زبان ابن خلدون و دیگر از احمد کاتب بیان شده است.
نکته‌ی جالب در پاسخ‌های این مقاله در شیوه‌ی ارائه مطالب است و در آنها به گفتار علمای اهل سنت و روایات ذکر شده در کتاب‌هایشان استناد شده است. در نتیجه بدون اینکه تلاشی برای اثبات مبنای اعتقادی تشیع از منابع قرآنی روایی شیعه انجام شود، استدلال‌های محکم و قابل توجهی اقامه شده که رد آنها از سوی متفکران اهل سنت منجر به تضعیف و تعطیل علمای سلف ایشان می‌شود.
برای مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد تطور فکر شیعی» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ دوشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


حکیمه خاتون، شاهد ولادت

«حکیمه خاتون، شاهد ولادت» عنوان مقاله‌ای است که زندگی حکیمه خاتون، دختر امام جواد علیه السلام را بررسی می‌کند و به وقایعی می‌پردازد که آن بانوی گرامی نقل کرده است؛ حکایاتی درباره مادر امام عصر عجل الله تعالی فرجه و چگونگی تولد آن حضرت و مسائل پیرامون آن.
حکیمه خاتون اول کسی بود که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه را پس از تولد مشاهده کرد و او را در آغوش کشید. اکثر وقایع این ایام که آن حکیمه فاضله نقل می‌کند، دلیلی بر تولد و حیات حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه است؛ برخلاف عقیده برخی از علمای اهل‌سنت که معتقدند آن حضرت هنوز متولد نشده است و در پایان تاریخ متولد می‌شود و جهان پر از ظلم را از عدل و داد خواهد گستراند. در این مقاله، برای برطرف کردن هرگونه شک و شبهه درباره صحت و سقم روایات، نخست به جرح و تعدیل راویان پرداخته شده، سپس به اصل روایات که در منابع مختلف ذکر شده، اشاره شده است.
برای مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد تطور فکر شیعی ...» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


پاسخ به شبهه‌های احمد کاتب در موضوع احادیث دوازده امام (علیهم السلام) - قسمت 4

در چهارمین قسمت از مجموعه‌ی نقدهای آقای جواد جعفری، بررسی شبهات زیر صورت گرفته و مشخص گردیده است که نقل‌های آقای کاتب مجدداً از دو جنبه دارای ایراد است. اولاً عین عبارت ناقل درست گفته نشده و ثانیاً عبارت گفته شده با برداشتی که آقای کاتب انجام داده قابل جمع نیست. از مجموعه‌ی این نقل‌ها و شبهات پیرامون آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. بررسی و نقد شبهه‌ی تضعیف کتاب سلیم توسط شیخ مفید
2. بررسی و نقد شبهه‌ی اشکال زیدیه بر احادیث دوازده امام
3. بررسی و نقد شبهه‌ی دلالت نداشتن احادیث دوازده امام به فرزند امام حسن عسکری.

برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به بخش «نقد تطور فکر شیعی» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۰۱ مهر ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


پاسخ به شبهه‌های احمد کاتب در موضوع احادیث دوازده امام (علیهم السلام) - بخش سوم

سومین شماره از مقالات «پاسخ به شبهه‌های احمد کاتب در موضوع احادیث دوازده امام (علیهم السلام)» بر روی پایگاه اینترنتی تراث قرار گرفته است.
آنچه در این شماره به آن پرداخته شده، واکاوی نظریه‌ی آقای احمد کاتب پیرامون کتاب سلیم است که آن را منبع انتشار خبر دوازده امام می‌داند.
آقای جعفری با ارائه‌ی عبارت مورد ادعای آقای کاتب از «کلام مسعودی» ارتباط آن با کتاب سلیم را بیان کرده و در ادامه نشان داده است که جدا از غیرقابل پذیرش بودن ادعای آقای کاتب درباره‌ی «کلام مسعودی»، خود روایت نیز از طرقی غیر از سلیم هم نقل شده و آن را از واحد بودن خارج کرده است.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به بخش «نقد تطور فکر شیعی» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ یكشنبه، ۲۱ تیر ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


پاسخ به شبهه‌های احمد کاتب در موضوع حدیث دوازده امام (بخش دوم)

بررسی ادعای آقای احمد کاتب درباره‌ی ناهمخوانی روایات شیعی در شمارش تعداد ائمه، موضوعی است که در دومین شماره از نقد‌های آقای جواد جعفری به آن پرداخته شده است.
در این نقد به گزاره‌های روایی موجود در منابع شیعی پرداخته شده است و بیان شده که آنچه آقای احمد کاتب به عنوان شاهدهای خود ارائه کرده از قوت و انسجام برخوردار نیستند و با تامل بیشتر در آنها برداشتی که انجام داده‌اند مردود می‌شود.
برای مطالعه‌ی دقیق این مقاله می‌توانید به بخش «نقد تطور فکر شیعی ...» رجوع کنید و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ شنبه، ۰۶ تیر ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


پاسخ به شبهه‌های احمد کاتب در موضوع حدیث دوازده امام

حدیث دوازده امام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله از جمله احادیثی است که در تبیین امامت در میان شیعیان و احتجاج با اهل سنت استفاده می‌شود. با پذیرش این حدیث، علاوه بر این تبیین امامت، موضوع امامت امام زمان علیه السلام به عنوان دوازدهمین امام هم طرح می‌شود. آقای احمد کاتب در کتاب «تطور فکر شیعی ...» به موضوع این دسته روایات پرداخته و آنها را ساختگی دانسته است. مقاله‌ی «پاسخ به شبهه‌های احمد کاتب در موضوع حدیث دوازده امام» پاسخی است به نظریه‌ی ساختگی بودن روایات از سوی آقای جواد جعفری. از جمله ویژگی‌های این مقاله علاوه بر پاسخگویی به شبهات، استفاده از ایراداتی است که استاد سید سامی بدری به کتاب مذبور وارد کرده است که اثبات می‌کند آقای کاتب بیشتر در تلاش برای رد موضوع امامت امام زمان علیه السلام بوده نه ارائه‌ی مستنداتی تحقیقی به خوانندگان کتابش.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به بخش «نقد تطور فکر شیعی ..» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ یكشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


تحریفی دیگر از آقای احمد کاتب در روایتی از امام سجاد علیه السلام


در این بخش نیز همچون قسمت‌های پیشین نمونه‌ی دیگر از نقل نادرست آقای احمد کاتب از کتاب‌های شیعه آورده شده است. نویسنده بدون آنکه اصل روایت امام سجاد علیه السلام را ذکر کند، مضمون آن را به شکلی تحریف شده آورده است و ... ادامه

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۱ دی ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


دستبرد معنوی آقای احمد کاتب در روایت امام سجاد علیه‌السلام


در این بخش دومین نمونه از «خیانت‌های علمی» آقای احمد کاتب ارائه شده است. آقای کاتب با ارجاع به روایتی از امام سجاد علیه السلام ادعای بیعت سیاسی و مسایلی از این قبیل را مطرح کرده است، حال آنکه با مراجعه به اصل روایت ... ادامه

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۰۴ دی ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


<   123   >

جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
12 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.